Stressa inte upp dig i onödan

Det är viktigt att inte bli akut orolig vid ett engångsmisstag. Oron är inte bra och kan i sig ge en orolig mage. Framför allt ska du inte överföra din oro på ett barn med celiaki. Läkare och dietister inom området är överens om att ett engångsmisstag inte är hela världen, även om det såklart inte är bra. Har det hänt så har det hänt, och om man inte fortsätter att tillföra gluten, utan att det bara var en engångsföreteelse, avtar reaktionen i tarmen inom kort. Det kanske tar olika tid hos olika personer och för olika mängd gluten, men just den aspekten är svår att forska på. Om du vet med dig att du fått i dig en betydande mängd och upptäcker det snabbt, kan du kanske överväga att försöka kräkas upp det du ätit.

Finns det något som hjälper?

Finns det något som hjälper?

Det florerar en del råd och husmorstips på nätet och i sociala medier, men det finns inga belägg för att till exempel ostbågar och äpplen skulle fungera. Det finns inte heller någon förklaring till varför de tipsen skulle fungera. Om du har fått i dig gluten och inte kan/vill kräkas upp det du har ätit gäller det helt enkelt att avvakta. Det finns dessvärre ingen mirakelmedicin.

Däremot kan du behandla de besvär som uppstår (smärta, diarré osv) precis så som du skulle behandla en maginfluensa. Det handlar om att äta och dricka sådant som är snällt mot magen.

1. Ät ”snäll” mat som exempelvis ris, kokt fisk, blåbärssoppa, glutenfritt vitt bröd (vitt=ej fiberrikt).

2. Undvik kaffe, laktos, starka kryddor och för mycket fibrer.

3. Ta probiotika.

4. Komplettera med vätskeersättning.

Har du något mer du funderar över? Ställ gärna dina frågor via detta formulär.

/Margareta Elding-Pontén, Frias Celiakispecialist