Det kan hända alla

Det händer att en person med celiaki av misstag får i sig gluten. Kanske äter man av misstag en vanlig pasta i stället för en glutenfri. Eller så sker det misstag hemma, på restaurang eller i skolkök. Små och stora glutenfällor finns överallt, och nästan alla med celiaki upplever någon gång att de av misstag fått i sig gluten.

STRESSA INTE UPP DIG I ONÖDAN VID ETT MISSTAG

STRESSA INTE UPP DIG I ONÖDAN VID ETT MISSTAG

Det är viktigt att inte bli akut orolig vid ett engångsmisstag. Oron är inte bra och kan i sig ge en orolig mage. Framför allt ska du inte överföra din oro på ett barn med celiaki. Läkare och dietister inom området är överens om att ett enstaka misstag inte är hela världen, även om det såklart inte är bra. Har det hänt så har det hänt, och om man inte fortsätter att tillföra gluten avtar reaktionen i tarmen inom kort. Det kan nog ta olika tid hos olika personer och för olika mängd gluten, men just den aspekten är svår att bedöma. Om du vet med dig att du fått i dig en betydande mängd och upptäcker det omedelbart, skulle du kanske kunna överväga att försöka kräkas upp det du ätit. Men det är obehagligt, och ofta upptäcker man det dessutom för sent.

Snäll mat för magen hjälper mot besvären

Snäll mat för magen hjälper mot besvären

Det florerar en del råd och husmorstips på nätet och i sociala medier om vad man ska göra om man av misstag fått i sig gluten. Men det finns inga belägg för att till exempel ostbågar och äpplen skulle fungera. Det finns inte heller någon förklaring till varför de tipsen skulle fungera. Om du har fått i dig gluten gäller det helt enkelt att avvakta. Det finns dessvärre ingen mirakelmedicin. Däremot kan du behandla de besvär som uppstår (smärta, diarré osv) precis så som du skulle behandla en maginfluensa. Det handlar om att äta och dricka sådant som är snällt och skonsamt mot magen.

1. Ät ”snäll” mat som exempelvis ris, kokt fisk, blåbärssoppa, glutenfritt vitt bröd (vitt = ej fiberrikt).

2. Undvik kaffe, laktos, starka kryddor och för mycket fibrer.

3. Ta probiotika. Det kan i vissa fall hjälpa.

4. Komplettera med vätskeersättning.

 

Har du något mer du funderar över? Ställ gärna dina frågor via detta formulär.

/Margareta Elding-Pontén, Frias Celiakispecialist